Bilfører / eier av en bil som har fått en ileggelse, har adgang til å klage på den. Klagen sendes til det parkeringsselskapet som har skrevet ileggelsen, og de behandler klagene fortløpende. Klagen skal sendes innen tre uker fra ileggelsesdato og fremsettes etter reglene i forvaltningsloven §§ 29 og 32. Informasjon om dette fremkommer også på ileggelsen.
Sakstyper hvor klage i hovedsak ikke fører frem
Parkeringsklagenemnda har gjort prinsippvedtak på enkelte sakstyper, som i hovedsak ikke fører frem (unntatt ved rene akutte nødssituasjoner)
Får du avslag på denne klagen og ønsker å klage videre er det to muligheter.
- Parkeringsgebyr ilagt av en kommune eller politiet skal om du får avslag hos virksomheten behandles av tingretten. (Kommunen eller politiet vil sende saken til retten dersom du krever det)
- Ilagt kontrollsanksjon skal behandles av Parkeringsklagenemnda. Du må selv klage til Parkeringsklagenemnda.
Dersom klager ikke får medhold på en klage på en kontrollsanksjon, kan saken bringes videre til Parkeringsklagenemda innen 2 uker etter at klager er informert om resultatet.
Har du fått et Parkeringsgebyr, så må du forholde deg til betalingsfristen selv om du leverer klage. Ved kontrollsanksjon «fryses» saken, når klage mottas innen klagefristen, til saken er avgjort.
Jeg ønsker å klage på
Eventuelt kan skriftlige klage sendes til informasjon om hvilket selskap du skal klager til fremgår av ileggelsen.
- Kristiansund Parkering, Postboks 163, 6501 Kristiansund
- Kristiansund Privatparkering AS, Postboks 163, 6501 Kristiansund
HUSK: Skriv navn, adresse, telefon, ileggelsesnummer og registreringsnummer. Legg ved eventuell dokumentasjon som kan ha betydning for saken; for eksempel tillatelser, bilder eller lignende.